Close

April 21, 2017

Gekleurde groenten voor het behoud van een mooie, jonge huid

Gekleurde groenten voor het behoud van een mooie, jonge huid

Gekleurde groenten en fruit beschermen onze huid tegen te fel zonlicht

Hoewel Bètacaroteen zich een hele tijd in grote wetenschappelijke belangstelling mocht verheugen, weten we intussen dat het slechts één van de honderden plantenpigmenten of carotenoïden is. Plantenpigmenten kunnen niet alleen gevaarlijke zonnestralingen absorberen, maar zijn ook belangrijke antioxidanten. Zonder de carotenoïden zouden de planten snel verschrompelen in de zon. De mens kan van deze antioxidante werking profiteren door carotenoïden te eten.
Als sterke antioxidanten neutraliseren de carotenoïden en bètacaroteen de destructieve vrije radicalen, vooral deze die ontstaan door fel zonlicht. Vrije radicalen zijn immers de oorzaak van degeneratieve ziekten tijdens het verouderen zoals hartkwalen en kanker.

Plantenpigmenten of carotenoïden, rijkelijk aanwezig in gekleurde groenten en fruit

  • Lycopeen komt rijkelijk voor in tomaten en verlagen de kans op prostaatkanker.
  • Alfacaroteen helpt de groei van sommige kankervormen voorkomen.
  • Luteïne en zeaxanthine komen vooral voor in het netvlies van het oog. Deze carotenoïden hebben een preventieve werking tegen maculadegeneratie, één van de belangrijkste oorzaken van ouderdomsblindheid.
  • Bètacaroteen is de voorloper van Vitamine A of retinol en komt rijkelijk voor in wortelen, pompoen, gele groenten zoals paprika en gele vruchten zoals abrikozen, perziken, papaja en kanteloep

Bètacaroteen of provitamine A, de voorloper van Vitamine A

  • Bètacaroteen wordt ook Provitamine A genoemd omdat het in de lever omgezet kan worden in Vitamine A of retinol.
  • Terwijl Vitamine A afkomstig is van dierlijke producten, haal je Bètacaroteen uit plantaardige voeding.
  • Bètacaroteen is rijkelijk aanwezig in kleurrijke groenten en fruit zoals wortelen, yams, spinazie, boerenkool, kanteloep en mango.
  • Voor de omzetting van Bètacaroteen in Vitamine A heeft het lichaam vetten en gal nodig. Besprenkel daarom je groenten met olie en kook de wortelen.

Bètacaroteen als voedingssupplement

  • In tegenstelling tot Vitamine A wordt Bètacaroteen niet opgeslagen in de lever en regelmatig uit het lichaam geëlimineerd. Een hoge dosering bètacaroteen kan wel tijdelijk een oranje kleur veroorzaken aan de handpalmen en de voetzolen.
  • Omdat bètacaroteen een sterk antioxidant is gebeurt het regelmatig dat er onvoldoende beschikbaar blijft voor de omzetting in Vitamine A. Als je weinig of geen dierlijke producten inneemt, is een voedingssupplement met Vitamine A zeker aan te raden.
  • Voor de omzetting van bètacaroteen naar Vitamine A zijn Vitamine C, IJzer en Jodium nodig. Ook deze elementen zijn vaak ontoereikend aanwezig in de voeding en het organisme. Het is dan ook verstandig om een Multivitaminen preparaat te nemen.

– – –

Vond je dit artikel interessant in je zoektocht naar informatie over je gezondheid? Aarzel niet om het te delen met je vrienden via de sociale mediaknoppen hierboven. Ik vind het ook altijd leuk om je reactie op de website te mogen lezen.

 

One Comment on “Gekleurde groenten voor het behoud van een mooie, jonge huid

Jinny
May 25, 2017 at 5:13 pm

Great post, thanks for sharing

Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *